Így díjazzuk a váltókat !
Ahogyan azt korábban jeleztük, a 35. jubileumi eXtremeMan Nagyatád évében a Meta-Inf váltóversenyünknek két rajtja lesz. Még az egyéni verseny rajtja előtt negyed órával, azaz reggel 7:20-kor rajtolnak majd el azok a váltók, akik a "Just for fun, just for feeling" versenyformát választják. A megszokott időpontban, azaz 8:50-kor pedig azokat a váltókat szólítjuk majd a rajthoz, akik számára a versenyen elért eredmény is számít, azaz versenyezni szeretnének.
Mindkét kategóriában tetszőleges a létszám, azaz a váltótagok száma 2-12 fő között lehet.
A váltóknak egy hónappal a verseny rajtja előtt egy-egy e-mailt küldünk, melyben rákérdezünk a választott rajtidőpontra, azaz, hogy részt kívánnak-e venni a díjazott váltók versenyében. Amennyiben erre az e-mailre (esetleg) nem érkezik válasz, akkor a váltó "automatikus besorolást" kap a díjazott kategóriába. Azt
viszont számításba kell venni, hogy a " just for fun" nem díjazott kategória, így bármilyen jó időt is futnak végül, a
vasárnapi eredményhirdetésen nem lesznek kiszólítva a dobogóra.
A teljesítményüket
a célban emlékéremmel, az eredményhirdetésen pedig a sorsoláson történő
részvétellel jutalmazzuk.
A díjazott váltóversenyen ringbe szállt versenyzőink között három fő kategóriát különböztetünk meg.
Korábbi cikkünkben már
kielemeztük a statisztikákat, ami alapján egyértelműen látszott, hogy a 2 fős,
a 3 fős és a 4-8 fős kategóriákat mindenképpen meg kell különböztetnünk, ez utóbbi
az új szabályok szerint kibővül 4-12 főre, ezt nevezzük supertribus (három feletti) váltóknak.
A 2 és 3 fős díjazott versenyben külön díjazzuk a férfi és
női csapatokat, a vegyes csapatokat a férfiak versenyébe soroljuk.
A
supertibus, azaz három fő feletti kategóriában nincs nem szerinti bontás, egy
kategóriaként kezeljük őket.
És ezzel elérkeztünk
egy égető kérdéshez: hogyan lehet összehasonlítani a különböző létszámú
csapatok teljesítményét?
Milyen időeredménnyel teljesít jobban egy 8 fős csapat egy 4
fős csapathoz képest?
Az egyértelműen megállapítható, hogy azonos időeredmény
esetén egy kisebb létszámú csapat teljesítménye a nagyobb, hiszen itt nagyobb az egy
főre jutó teher.
Vagyis egy 5 fős csapatnak jobb időeredményt kell elérnie ahhoz,
hogy egy 4 fős csapattal egyenértékű teljesítményt nyújtson.
Egy olyan matematikai modellre volt szükségünk, ahol a
csapatok teljesítménye a létszám növelésével csökken, de nem lineárisan.
Az alábbiakban levezetjük, milyen megoldás mellett
döntöttünk. Kezdetnek vesszük a csapatok átlagsebességét, azaz a 226
kilométeres össztávot elosztjuk a célba érkezés idejével.
A sebességet kilométer/órában
adjuk meg.
Csak érzékeltetésképpen: 2023-ban a Roth Challenge versenyén Magnus
Ditlev dán triatlonista új rekordot állított fel, 7:24:40-et ment.
Ez a fantasztikus teljesítmény a teljes verseny vonatkozásában közel
30,5 km/h-s sebességet jelent (azaz olyan, mint egy motorcsónak a vízben, egy amatőrök által simán elfogadható tempójú kerékpár, végül egy lovasvágtával felérő maraton a végén).
A 8 órás idő pedig még mindig 28,3 óránkénti kilométerekkel
egyenértékű.
Nyilvánvalóan így még nem lehet különbséget tenni a csapatok
teljesítménye között, ezért ezt a sebességet bizonyos mértékig le kell
rontanunk a csapat létszámának megfelelően.
Ennek érdekében meg kellett
határoznunk egy olyan módosító szorzó tényezőt, amelynek értéke kizárólag a
csapat létszámától függ, és nem egy önkényesen meghatározott konstanstól.
Ennek a modifikátornak éppen annyira kell csökkentenie a váltók sebességét a
létszámtól függően, hogy az ne legyen aránytalanul alacsony, de érzékelhetően
ellensúlyozza az egy főre jutó teher csökkenésével járó előnyt. Végül az alábbi
összefüggés mellett döntöttünk:
ahol az „n” a csapat létszámát jelöli. Ha a behelyettesítjük 4-12 főig a létszámokat a képletbe, az alábbi értékeket kapjuk:
Látható, hogy egy olyan sorozatot
kaptunk, amely fokozatosan csökken, nem lineáris tendenciát követve. Ez már a
kívánatos eredményekhez közelebb visz minket, ugyanakkor azt is szeretnénk,
hogy a 4 fős csapatok sebessége legyen a kiindulópont (hiszen ők vannak a
legtöbben a supertribus kategóriában), és mint ilyen, ne legyen eltérés a
valódi sebességtől. Jelen esetben valamennyi váltósebesség, ha megszorozzuk
őket a fenti táblázat modifikátoraival, nagyobb lenne, mint az eredeti.
Éppen
ezért valamennyi modifikátort normalizáljuk úgy, hogy a 4 fős csapatok esetén
1-es szorzót kapjunk eredményül.
Erre adódik is egy kézenfekvő megoldás:
Az eredeti képlet értéke 4 főnél éppen √2-vel
lenne egyenlő, ezért ha az összes modifikátort leosztjuk ezzel, akkor az
értékek arányaikban változatlanok maradnak,
de 4 főnél éppen 1-gyel egyenlő
lesz. Mindeközben a csapattagok növelésével továbbra is fokozatosan csökkenő
értékeket kapunk.
Vagyis az eXtremeMan váltó modifikátorunk képlete a következőképpen módosul:
A formulát használva az alábbiak szerint alakulnak az új módosító szorzók:
Tegyük teljessé a képletünket! Az értéket, amely alapján a három fő feletti váltókat összehasonlítjuk, a következőképpen számoljuk:
Értelem szerint az a csapat nyer a
supertribus kategóriában, akinek a legmagasabb a módosított váltósebessége.
Hogy az összehasonlítást jobban érzékeltessük, összeállítottuk az alábbi
szemléltető táblázatot:
A színkódolás érzékelteti, mely csapatok milyen
időeredménnyel teljesítenek közel megegyezően. Így például a zöld mezők értékei
közel azonosak. Értelem szerint a tábla bal felső sarkában található a
maximális érték, míg a jobb alsóban a legkisebb. Lássuk, miként lehet
tájékozódni a táblázat segítségével!
Vegyünk például egy 4 fős csapatot,
melynek tagjai 10 órával értek célba!
Az ő váltósebességük 22,6 km/h. Innen
kiindulva húzzunk egy vonalat úgy, hogy az ennél nagyobb értékek a vonal fölé,
a kisebbek alá kerüljenek, a következőképpen:
Minden idő-csapatlétszám kombináció, ami a vonal felett és
attól balra van, jobb teljesítményű, mint a vonal alatti és attól jobbra
található.
Így például a 4 fős 10 órás csapatnál még éppen jobban teljesít egy
6 fős, 9:30-as időt elérő váltó, viszont például egy 7 fős csapatnak már legalább 9 órát
kell teljesítenie.
Sőt, még egy 12 fős csapat is felveheti a versenyt, de ehhez
legalább 8:30-as időt kell mennie.
Ugyanakkor egy olyan 4 fős váltóval, ami 9
órás időt megy, egy 12 fős csapatnak már nincs esélye. Meg kell jegyezni, ezek
a kijelentések valamelyest pontatlanok, mivel a táblázat fél órás felosztású,
de a módszert így is jól szemlélteti. Ha egy perces felosztásban készült volna
a tábla, akkor sokkal precízebben meghatározható lenne, hol fut az
elválasztóvonal.
Nézzünk még egy példát!
2022-ben indult egy igazán elit, 8
fős váltó, akik 8:30-cal értek célba.
Ez normál esetben 25,6km/h-s sebességet
jelentene, de a modifikátor ezt 24,4-re rontja. Lássuk, náluk hol fut ez a
vonal?
A vonalat lekövetve láthatóvá válik, hogy a 4-5 fős
csapatoknak még a 9 órás célba érkezés is elegendő, hogy elragadják az első helyet
ettől a 8 fős csapattól.
Ugyanakkor figyelembe kell vennünk, hogy 2022-ben a
supertribus kategóriában az említett 8 fős csapaton kívül csak két csapat ért 10
óra előtt célba, és mindkettő 4 fős volt:
az egyik 8:38-at ment, a másik
9:04-et. Vagyis abban az évben, ha alkalmaztuk volna a formulát, ez a 8 fős
csapat a 3. helyen végzett volna.
Még néhány érdekes adat, ami a táblázatból pontosan nem
derül ki: a képlet segítségével, kiszámolható, hogy az egyes csapatoknak milyen
időn belül kell célba érkezniük ahhoz, hogy a kevesebb létszámú csapatokat
felülmúlják. Egyszerű egyenlet-átrendezéssel megállapíthatók a szükséges
célidők valamennyi csapatméretre.
Ha ismét az első példát vesszük a 4 fős csapat 10 órai (váltósebesség: 22,6km/h) célba érkezésével, akkor az
képlet alapján az egyes csapatoknak az alábbi célidőket kell meghaladniuk ahhoz, hogy jobban teljesítsenek:
A táblázatban szereplő idők mind egyenlők a 4 fős csapat 10
órás teljesítményével, vagyis legalább egy másodperccel előbb kell ezekhez képest
célba érniük, hogy felülmúlják azt.
Sok példát lehetne még elemezni, de a lényeg, hogy van a
kezünkben egy alkalmas módszer a 3 fő feletti váltócsapatok teljesítményének összehasonlítására,
melyet ebben az évben hivatalosan is alkalmazni fogunk. Így végre a
váltócsapatok is elnyerhetik méltó helyüket a dobogón a vasárnapi
eredményhirdetésen.
Várunk minél több nevező csapatot a META-INF eXtremeMan
Nagyatád váltóversenyére!
Hajrá, váltók!
© 1989 - 2024 eXtremeMan
Designed by Szliczki József